تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/02 - 09:48
کد خبر: 508322

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

امتداد روحانی یا ادامه شهید رئیسی/ از اتصال ریلی شمال به جنوب تا مناظرات

امتداد روحانی یا ادامه شهید رئیسی/ از اتصال ریلی شمال به جنوب تا مناظرات

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره چه گفتند؟ بود که در پیشخوان خود عرضه کردند

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتخاب بین دوگانه‌ای مهم آینده کشور را تعیین خواهد کرد، یک مسیر بازگشت به عقب و گذشته شکست خورده در طی 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم است و مسیر دیگر راه شهید رئیسی به عنوان الگوی حکمرانی اسلامی و ایرانی است. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: به عقب برنمی‌گردیم

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمعه آینده، صحنه تقابل دو نگاه و دو مسیر و دو جریان در سیاست ایران است. 33 ماه عملکرد جهادی دولت شهید رئیسی در برابر هشت سال سوءمدیریت دولت روحانی.

آمارها و موفقیت‌های دولت سیزدهم در کمتر از سه سال، امروز بهتر از هر زمانی نشان می‌دهد که مشکل اصلی اقتصاد و سیاست کشور در دهه 90 بیش از هرعاملی ناشی از سوءمدیریت‌ها در دولت سابق بود.

شهید رئیسی و دولت سیزدهم نشان دادند می‌توان در 33 ماه بیشتر از هشت سال قبل از این دولت فعالیت کرده و دستاورد داشت، می‌توان بدون ادعا روابط با دنیا را بهبود داد و فشار غرب را خنثی کرد، می‌توان علی رغم خواست آمریکا صادرات نفت را افزایش داد، می‌توان خاموشی و ناترازی در تولید و مصرف برق را جبران کرد، می‌توان هزاران واحد صنعتی را احیا کرد و می‌توان کشور را آباد کرد.

پیشرفت‌ها و موفقیت‌های شهید آیت‌الله رئیسی موضوع مهمی است که در مناظرات مغفول مانده و باید بیش از پیش مورد اشاره قرار گیرد، زیرا افرادی هستند که به خیال خام خود فکر می‌کنند ملت ایران سیه‌‌رویی آنان در هشت سال عقبگرد کشور در طی سال‌های 92 الی 1400 را فراموش کرده است.

شکست برخی از اعضای کابینه روحانی همچون محمد باقر نوبخت در انتخابات مجلس نشان داد که مردم ایران خاطره تلخ دولت‌های یازدهم و دوازدهم و مشکلات عدیده اقتصادی در طی آن سال‌ها که ناشی از سوءمدیریت دولتمردان سابق بود را فراموش نکردند و به عقب برنمی‌‌گردند.

در ادامه وطن امروز نوشت: همان دولت روحانی

شایع شده است که چهارشنبه هفته گذشته «ستاد تبلیغاتی» مسعود پزشکیان خالی شده بود. اکنون مشخص شده است حسن روحانی (30 خرداد) با جمعی از وزیران و معاونان دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیداری برگزار کرده است.

نکته قابل توجه این دیدار حضور چهره‌هایی است که این روزها در ستاد مسعود پزشکیان حاضر شده و در حال تبلیغ برای وی هستند. «محمدجواد ظریف»، «محمدباقر نوبخت»، «علی جنتی»، «اسحاق جهانگیری»، «محمود واعظی» و «معصومه ابتکار» از جمله افرادی بودند که در این نشست حاضر شده و به توصیه‌های انتخاباتی حسن روحانی گوش کردند.

پیش از این «وطن امروز» در گزارشی نوشته بود: این روزها پزشکیان برای جلب آرای مردم، از اینکه صریحا بگوید ادامه‌دهنده راه روحانی است، فرار می‌کند. در آن گزارش تاکید شده بود: آقای پزشکیان! نمی‌شود اغلب اعضای دولت روحانی از معاون اول و وزرا تا استاندار و مدیران را اطراف خود جمع کنید و فریاد بزنید «من با روحانی چکار دارم؟» این بیشتر شبیه همان طنز سال 96 است که اسحاق جهانگیری در مناظره‌ها می‌گفت «فکر می‌کنم روحانی رئیس ما هست ولی الان رقیب هستیم» اما در نهایت به نفع او کنار کشید! باید واقع‌بین بود.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: بحث داغ درباره سبک زندگی، فرهنگ و اینترنت

مناظره سوم 6 نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با محوریت مسائل فرهنگی و اجتماعی، شب گذشته در ساختمان شیشه‌ای صدا وسیما برگزار شد. در این دور از مناظرات ابتدا پرسش‌ها مطرح شد و سپس از نامزدها درخواست می‌شد که در فرصت چهار دقیقه پاسخ و دیدگاه خود را مطرح کنند.

در دور نخست، پرسش‌ها حول سبک زندگی، خانواده، زنان و حجاب بود. در مرحله بعد نوبت به طرح پرسش‌ها درباره اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فضای اجتماعی و درنهایت پرسش‌های ناظر بر مسأله حکمرانی مطرح شد. نکته مهم در این دور از مناظره‌ها این بود که نامزدها در اصول، با یکدیگر مشترک بودند، اما در شیوه انجام کار یا در ابزارهایی که برای تحقق اهداف تعیین شده برای موضوعات مختلف با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

به عنوان مثال، در حوزه خانواده و زنان، هر شش نامزد هم بر اولویت بودن خانواده، نقش زنان در خانواده و ضرورت حمایت اقتصادی از این واحد بنیادی جامعه تأکید داشتند. یا در حوزه حجاب و عفاف، تقریباً همه نامزدها بر حجاب و عفاف تأکید داشتند، اما درباره چرایی بروز بی‌حجابی یا کم حجابی و چگونگی مواجهه با این مسأله، اعم از اینکه مواجهه سخت باشد یا نرم، اختلاف نظر داشتند. آنچه می‌خوانید، گزارش کوتاهی است از این رویداد سیاسی که با موضوع فرهنگی برگزار شد.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: کمی تا قسمتی مناظره

سومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری  نیز برگزار شد،این مناظره به موضوعات فرهنگی- اجتماعی اختصاص داشت و ۶ نامزد ریاست‌جمهوری در مدت حدود ۴ ساعت به بیان نظرات خود در این باره پرداختند. مناظره‌ای که با بیش از 15 دقیقه تاخیر شروع شد و البته  شاید تغییر بارزی در روند رقابت ایجاد نکرد اما پر از بگومگو و کنایه‌های سیاسی بود.مثلا زاکانی گفت:  ستاد پزشکیان و پورمحمدی با هم هماهنگ کردند.

در مجلس هم سر آقای پزشکیان را کلاه می‌گذاشتند. پورمحمدی بیشترین عامل فیلتر بوده است یا آن جایی که پزشکیان خطاب به زاکانی  گفت: تا آخر می‌مونی دیگه؟ که زاکانی در پاسخ گفت: حتما می‌مانم تا تو رئیس جمهور نشوی.پزشکیان نیز جواب داد:این که آقای زاکانی گفته نمی‌گذارم شما رئیس جمهور شوید؛ نشان می‌دهد یا جای خدا نشسته یا جای مردم!

یا مثلا پورمحمدی  هم خطاب به بقیه نامزدها گفت: همه میگن کی بود کی بود من نبودم، پس کی مسئول بوده؟ و...با این حال به نظر می‌رسد رقابت همچنان سه ضلعی و بین جلیلی-پزشکیان و قالیباف باشد .ظاهرا هر سه رقیب تصمیم گرفته اند به جای ایجاد دوقطبی به تدریج سبد رای خود را گسترش دهند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد:  اتصال ریلی خلیج فارس تا خزر

صبح پنج شنبه مورخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ در مراسمی با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و هیئت همراه و همچنین ایگور لویتین، دستیار ویژه پوتین خط ریلی  رشت _ کاسپین به بهره برداری رسید. پروژه خط آهن رشت - کاسپین بخشی از مسیر ریلی قزوین - رشت است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و حال به عنوان سومین  ابر پروژه ریلی کشور به اتمام رسیده است. طول این خط آهن ۳۷ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر هم می رسد.

اعتبار هزینه شده برای احداث این مسیر ریلی ۲۳ هزار میلیارددلاراست و با تکمیل و بهره برداری  از آن علاوه بر تسهیل رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین راه‌گذرها یا کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی (کریدورشمال - جنوب) پس از سال‌ها فعال می‌شود.

به گزارش ایرنا، کریدور شمال-جنوب یک ترانزیت چند وجهی است و براساس امضای توافقنامه  ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ ( ۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین کشورهای ایران، روسیه و هند شکل گرفت و هم اینک بین ۱۳ کشور آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین به تصویب رسیده است.

جوان نوشت: مناظره ۴ دقیقه‌ای زیر سایه فوتبال ۹۰ دقیقه‌ای!

همچنان فرصت چهار‌دقیقه‌ای به هر نامزد برای تبیین سیاست‌های کلی اقتصادی یا فرهنگی، و فاصله حدود نیم‌ساعته با فرصت چهاردقیقه‌ای بعدی که رشته کلام از دست رفته و کلام قبلی هم منعقد نشده، مانع جذابیت مناظرات شده است.

برخی گمان می‌کنند جذابیت یعنی پریدن نامزد‌ها به هم! این اگرچه جذابیت کاذب ایجاد می‌کند، اما مردم انتظار دارند بدانند که نامزد‌ها چگونه بر مشکلات نهادینه‌شده غالب می‌شوند که این با چهار دقیقه وقت اضطراب‌زا شدنی نیست، به‌ویژه اینکه اکثر نامزد‌ها سال‌ها تریبون‌های یک‌طرفه در دست داشته‌اند و سخنرانی‌های مطول حوصله‌بر کرده‌اند و حالا بدون تمرین قبلی، از عهده کم‌گویی و گزیده‌گویی برنمی‌آیند.

مسئله مهم آن است که واقعاً حضور شش نامزد در مناظره هیچ‌جای دنیا مرسوم نیست و تحزب و تشکیلات حزبی این نامزد‌ها را پیش از این مرحله به دو نفر اصلی کاهش می‌دهد ولی ما باید به هر شش نفر تریبون بدهیم و تقسیم دقایق همین نتیجه را می‌دهد که اکنون می‌بینیم.

هیچ‌کس نمی‌تواند مثلاً در حوزه تعلیم و تربیت، حتی اگر هزاران برنامه در سر داشته یا هزاران ساعت حرف داشته باشد، در چهار دقیقه بگوید که چه می‌خواهد بکند. همه این‌ها به کنار، مجری مناظره همان اول به مخاطبان می‌گوید اگر مشتری سنتی و پروپاقرص اخبار ساعت ۲۱ هستید، بزنید شبکه خبر! هرچند بیشتر مخاطبان ساعتی بعد می‌زنند شبکه ۳ تا فوتبال تماشا کنند. رقابت با فوتبال هم سخت است! آن ۹۰ دقیقه جذاب است و این چهار دقیقه که کلام منعقد نمی‌شود یا فرصت تبیین کافی نیست.


جام جم این‌گونه نوشت: فرهنگ نامزدها

مناظره چهارم با موضوع سیاسی و شعار «ایران درجهان امروز» و نهایتا مناظره پایانی در موضوع اقتصاد با عنوان کارآمدسازی دولت در هفته جاری در کنداکتور برنامه انتخاباتی قرار دارد. البته روز پنجشنبه ۳۱خرداد هم دومین مناظره شش کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری باموضوع اقتصادی وعنوان«خدمات‌رسانی عدالت‌محوردولت»،درساختمان شیشه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزارشد ومانند مناظره اول، محور اصلی‌اش اقتصادی بود که حوزه اجتماعی را هم شامل می‌شد.

موضوع «خدمت عدالت‌محور دولت» سه زیرعنوان کلی داشت، اول سیاست‌گذاری در یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و فقر،دوم ارتقای نظام سلامت و سوم ارتقای نظام آموزشی که درباره این موضوعات گفت‌وگو شد.سوالات اصلی بخش اول مناظره «سبک زندگی» بود وسوالات مردم بامحورهایی همچون برنامه شما برای دراختیار قراردادن مهدکودک ارزان‌قیمت،آینده جوانان و ازدواج،چگونگی اعتراض به مسأله که تعبیر به اغتشاش نشود،حل مسأله سقط جنین ومقابله باپدیده بی‌حجابی از نامزدها مطرح شد.

در ادامه همشهری نوشت: دولت دوم رئیسی یا دولت سوم روحانی؟

سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دیشب درحالی برگزار شد که اظهارات فرافکنانه برخی کاندیداها بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی داشت. نگاه فرافکنانه مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی به برخی مشکلات کشور درحالی است که بررسی ترکیب مشاوران و فعالان ستادهای آنان بیش از هر چیز نشان می‌دهد مسببان مشکلات کشو و بانیان وضع موجود اکنون در ستادهای آنان فعالند و می‌کوشند با دادن آدرس‌های غلط، از زیر بار مسئولیت چالش‌های فعلی بگریزند؛ موضوعی که بررسی ترکیب ستادها و مشاوران این کاندیداها شاهدی بر این مدعاست.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: اجماع منفی بر سر روحانی

به نظر می‌رسد مناظره‌های دوم و سوم ریاست‌جمهوری 1403 تحت تاثیر نتایج نظرسنجی‌ها صورت بنیاد شده و از محتوای اولیه تغییر جهت داده است. نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی با وجود اختلاف‌نظر‌های اولیه در چند موضوع با هم مشترکند. اول اینکه علی‌رغم برآورد‌های اولیه تاکنون امکان مشارکت خیلی بیشتر از 50 درصد فراهم نیست. نکته دوم هم این است که سه کاندیدای اصلی یعنی قالیباف، جلیلی و پزشکیان هیچ‌کدام فعلا به بردن انتخابات در دور اول نزدیک نشده‌اند.

با این دو پیش‌فرض محتوای مناظره‌های انتخاباتی از مناظره دوم به بعد دچار مقداری تغییر شده است. با توجه به شکسته نشدن یخ انتخابات به نظر می‌رسد سبد اصلی رای شبیه انتخابات 1400 باشد. در این فضا همه نامزدها تلاش می‌کنند از همین سبد برداشت کنند و رای خود را بالا ببرند. ملاحظات و میانه‌روی‌های پزشکیان را هم باید در همین چهارچوب فهمید.

در چنین فضایی در صورت صریح‌تر و شفاف‌تر شدن انتخابات، مساله اصلی تبدیل به دوگانه دولت رئیسی و دولت روحانی می‌شود. این منازعه همچنان زنده است به دو دلیل؛ اول اینکه از پایان دولت روحانی تنها سه سال می‌گذرد و از سوی دیگر بسیاری از کارگزاران دولت روحانی در صحنه انتخابات حضور دارند.

بردن منازعه انتخابات به موضوع دولت روحانی اتفاقا از حاشیه انتخابات کلید خورد. علیرضا زاکانی با بازخوانی تصاویر دولت روحانی تلاش کرد حافظه تاریخی رای‌دهنده‌ها را بازسازی کند. تاکید بر استمرار دولت سیزدهم توسط امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی هم به شکل‌گیری این فضا کمک کرد. تاکید زاکانی بر مشترک بودن اعضای ستاد پزشکیان با دولت حسن روحانی، پزشکیان را مجبور به واکنش کرد.

پزشکیان علی‌رغم نشانه‌های روشن بر این موضوع، رسما از دولت حسن روحانی اعلام برائت کند تا رای منفی بالای حسن روحانی به سبد او نرود. اینکه مخاطب چنین موضوعی را قبول کند یا نه البته به این سادگی نیست. واقعیت این است که این مساله آنقدر جدی است که اسحاق جهانگیری هم مجبور شد نیابتا از دولت روحانی اعلام برائت کند و بگوید پزشکیان دولت سوم روحانی نیست.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
"نقش سینی کابل در بهبود ساختار و ایمنی شبکه‌های ارتباطی"
رای ندهیم؟/ چرا رای بدهیم؟
ممبر ایتا چیست و از کجا باید ممبر بخریم؟
چگونه بدلیجات را با سبک و استایل شخصی خود هماهنگ کنیم؟
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری
تخلفات انتخاباتی را به سامانه ۴۵۵۰۰ گزارش کنید
علیرضا زاکانی انصراف داد +عکس
قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال؛‌رقیبان ایران مشخص شدند
خط آتش استقلال اروپایی می‌شود
روزنامه قطری: عبدالکریم حسن حالا اینجاست!
هشدار پلیس فتا به نامزدهای ریاست جمهوری و ستادهای انتخاباتی
امیری دومین تمدیدی پرسپولیس!
توصیه‌های برخی از اساتید حوزه‌های علمیه در مورد انتخاب رئیس جمهور آینده
زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید
اسامی برگزیدگان مرحله نهایی جشنواره دانشجوی نمونه اعلام شد
پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افتتاح شد
وزارت خارجه هلند سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
عراق: درخواستی برای انتقال رهبران حماس از دوحه به بغداد وجود ندارد
رقابت بیش از یک هزار نفر در هفتاد و چهارمین آزمون زبان انگلیسی
چشم دانشگاهیان به رئیس جمهور آینده
اطلاعیه جدید ستاد انتخابات کشور؛ یک نامزد رسما انصراف داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top